Hankkeen kuvaus

Hankkeen tavoitteet


Hankkeen tavoitteena on luoda tekniset mahdollisuudet aidosti hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa (TVT) opetustyön arjessa. Pyrkimyksenä on yhdenmukaistaa Vesilahden kunnan perusopetuksen koulujen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön mahdollisuuksia ja siltä osin saattaa eri koulujen oppilaat samanarvoiseen asemaan.

Tavoitteena on myös koulutoimen TVT-strategian mukaisesti saada kiinteistöihin hankitut verkkoyhteydet hyötykäyttöön sekä lisätä sähköisten materiaalien käyttöä. Lisäksi hankkeella halutaan kehittää ja luoda mahdollisuuksia sähköisten oppimisympäristöjen ja mediakasvatuksen kehittämiselle kunnan kaikissa perusopetuksen yksiköissä.

TVT:n opetuskäytön perusedellytysten parantaminen on ensiarvoisen tärkeää, jotta uusi opetussuunnitelma voidaan aidosti laatia tieto- ja viestintätekniikan suomien mahdollisuuksien pohjalle aihekokonaisuudet, ilmiölähtöinen oppiminen ja eri oppiaineiden yhteistyö huomioiden.

Hankkeen tavoitteena on TVT:n opetuskäytön perusedellytyksiä parantamalla motivoida opettajia kehittämään taitojaan ja opetustaan TVT-lähtöisesti.

Esimerkkilaite: Dell Venue 11 näppäimistötelakalla
Opetussuunnitelmatyön tukemiseksi tällä hankkeella halutaan myös pilotoida kokeilua kohti kirjatonta oppimista ottamalla käyttöön seutukunnallisesti toimiviksi havaittuja oppimisympäristöjä ja sähköisiä oppimateriaaleja. Tätä varten haetaan hankerahaa kahden Kirkonkylän koulun luokkatilan varustamiseksi älytaululla tai -tykillä. Lisäksi kouluun hankittaisiin mobiilipäätelaitteita median tuottamista varten sekä kannettavia tietokoneita sähköisten materiaalien käyttöä varten kahdelle opetusryhmälle.

Hankkeen tavoitteena on myös parantaa merkittävästi Vesilahden kunnan koulujen mahdollisuuksia olla mukana seudullisissa TVT-hankkeissa toimivien yhteyksien ja riittävän laitekannan myötä. Pienenä kuntana Vesilahden on ensiarvoisen tärkeää olla mukana seudullisessa kehittämistyössä ja ilman laitteistoja tätä on mahdoton tehdä.

Hankkeen kuvaus


Kirkonkylän koulussa on toimiva sisäinen langaton verkko, mikä mahdollistaa TVT:n opetuskäytön suunnitelmallisesti ja aidon yhteisöllisesti kunnan koulujen TVT-strategian mukaisesti.

TVT:n opetuskäytön esteenä on Kirkonkylän koulun vähäinen laitekanta, joka on kunnan kouluista huonoin (koneita/oppilas).

Osana tätä hanketta Kirkonkylän kouluun hankitaan älytaulu tai -tykki ja kannettavat tietokoneet yhteensä kahdelle opetusryhmälle sekä liikuteltava mobiilipäätelaitteisto yhdelle opetusryhmälle median tuottamista ja mediakasvatuksen kehittämistä varten. Näillä välineistöillä saamme kunnan suurimman koulun varusteltua siten, että voimme olla seutukunnallisestikin kehittämässä ja löytämässä laadukkaita sähköisiä oppimateriaaleja niin seutukunnallisten hankkeiden kuin kunnan sisäisen TVT-kehitystyön pilottiryhmänä.

Hankkeella on tarkoitus myös testata miten 11" -kokoiset nk. hybriditietokoneet soveltuvat opetuskäyttöön sekä toiminnallisesti että teknisen ylläpidon näkökulmasta.

Vesilahden kunnan TVT-kehitystyön kannalta olisi tärkeää saada ensimmäinen modernisti varusteltu perusopetuksen alakoulun luokka, jossa ottaa askelia kohti laajempaa sähköisten oppimateriaalien ja oppimisympäristöjen käyttöönottoa.

Tavoiteltavat konkereettiset tulokset ja niiden hyödyntäminen jatkossa


Hankkeella halutaan motivoida ja innostaa opettajia käyttämään tieto- ja viestintätekniikkaa osana opetustaan sekä kehittämään opetustaan tieto- ja viestintätekniikkaa yhä enemmän hyödyntäen.

Esimerkkinä konkreettisista tuloksista ovat koulujen ulkoisten ja sisäisten verkkoyhteyksien käyttöasteen parantaminen, mikä hyödyntää TVT:n opetuskäytön suunnitelmallista kehittämistä ja resursointia jatkossa.

Hankkeen tuloksena Vesilahden kunnan kouluissa voidaan siirtyä koulujen TVT-strategian mukaisesti seuraavaan vaiheeseen, eli kehittämään sisältöjä ja oppimisympäristöjä uudella tavalla sekä toimia seutukunnallisella aktiivisempana toimijana.

Tuloksia hyödynnetään myös uutta opetussuunnitelmaa laadittaessa niin, että TVT:n opetuskäyttö on luonteva osa oppiainekuvauksia ja opetussuunnitelman tavoitteita.

Hybridikoneiden käytettävyyden selvittämisellä pystytään arvioimaan jatkossa laitekantaa ja valintoja siitä, millaisia laitetyyppejä kuntaan (ja seutukuntaan) hankitaan jatkossa.

Tavoitteiden toteutumisen ja vaikuttavuuden arviointi


Hankkeen vaikuttavuutta arvioidaan kunnan koulutoimen TVT-työryhmän toimesta aktiivisesti ja säännöllisesti. Työryhmä suosittaa toimenpiteitä tarpeen mukaan perusopetuksen johdolle. Koulujen yhden vuoden TVT-toteutussuunnitelmat ohjaavat hankkeen kohdentumista. Suunnitelmat käsitellään vuosittain lokakuussa. Koulujen laatimia kolmen vuoden TVT-suunnitelmia arvioidaan säännöllisesti ja kouluilla annetaan niistä palautetta.

Hanke linkittyy seutukunnallisiin kehityshankkeisiin ja tulee sitä kautta arvioiduksi osana seudullista TVT:n käytön kehitystyötä. Hankkeen kokemukset tulevat seutukunnallisesti tietoon ja arvioitavaksi.

Koulutasolla hankkeen tavoitteiden toteutumista seuraavat rehtori sekä koulun TVT-vastaava, jotka raportoivat tuloksista TVT-työryhmälle, joka raportoi edelleen kasvatus- ja opetuslautakunnalle.

Parantuneet yhteydet pystytään todentamaan yhteysnopeuksia mittaamalla ja opettajien sekä oppilaiden käyttökokemuksia kuuntelemalla (Opeka-kysely).

Tiedottaminen


Hankkeesta tiedotetaan sähköisen viestintäjärjestelmän kautta sekä koulujen vanhempainilloissa vanhemmille sekä oppilaille. Hankkeelle avataan myös oma blogi, jossa kokemuksia ja hankkeen etenemisestä tiedotetaan sekä kerrotaan kaikille niistä kiinnostuneille.

Vesilahti on aktiivinen toimija seutuyhteistyössä, mitä kautta hankkeen tulokset ja kehitetyt hyvät käytänteet leviävät koko Tampereen seutukuntaan ja ympäri maata.